torsdag 21 oktober 2010

När jag ser mandelmassa i recept är det en självklarhet att baka de. Jag tycker att smaken av mandelmassa är helt gudomligt. Ibland känner man inte ens smaken utan kakan blir helt enkelt bara jätte saftig. Förr var jag nötallergiker men inte längre så nu både äter jag och bakar med nötter ofta.
Något av det bästa jag vet här i livet är just att baka och laga mat. Speciellt när man får göra det till andra. Jag älskar att ligga vaken om nätterna och tänka på vilka bröd jag ska baka, vilken mat som jag vill laga och vad jag ska göra annorlunda nästa gång. Det är en ren glädje att få stå i köket och skapa någonting gott och vackert.
Den här äppelpajen med mandelmassa bakade jag i Finland, mördegen är gudomligt god och numera ska jag bara använda mig av denna mördegen när jag gör pajer. Äpplen från trädgården är självklart alltid godast och det är det jag använt mig av här

Äppelpaj med kanel och mandelmassa

Pajdeg:
125 g smör
3,5 dl vetemjöl
0,5 dl florsocker
1 ägg

Fyllning
4 st äpplen
250 g mandelmassa
3 ägg
1 dl mjölk
1-1,5 tsk kanel
3 msk farinsocker

Sätt ugnen på 200 grader
Gör pajdegen och tryck ut den i en form med löstagbar kant 22 cm i diameter.
nagga med en gaffel och ställ in i kyl i 30 minuter.

Kärna och klyfta äpplena. Riv mandelmassan och tillsätt ett ägg i taget sedan mjölken och kanelen.
Häll smeten i pajformen och tryck ner äpplen i ett fint mönster. Häll över farinsockret.
Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Servera som den är eller med vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar