söndag 24 oktober 2010

Jag gillar inte söndagar. Jag vet inte varför, men söndagen är alltid så deprimerande förutom höjdpunkten på dagen: Frukosten! Jag brukar alltid baka bröd på söndagar.Det är liksom då jag unnar mig en riktigt god frukost. Det finns inget bättre än nybakt bröd med marmelad och ost, en stor kopp kaffe och iskall juice.
Idag blev det honungsbröd. Gott bröd med en tydlig surdegskaraktär. Riktigt krispig yta och fina hål.
Jag har åkt på en förkylning igen, jag som skulle baka vaniljbullar idag för att vi ska iväg till min pojkväns föräldrar, blir kanske en äppelpaj istället.
Jag gillar att kalljäsa mina bröd av olika anledningar. 1) Du behöver inte baka av brödet just exakt efter en viss tid. Jag bakar av mina bröd efter 16-20 timmar. Ibland låter jag bröden jäsa 1 timma i rumstemperatur innan jag lägger bröden i kylen, på så sätt påskyndar man jäsningsprocessen och du kan baka av bröden bara efter en natt. 2) Du behöver inte sätta timern på 45 minuter hela tiden för att vika degen, och vara hemma hela dagen för att du ska baka två bröd. 3) Ju längre brödet får jäsa desto syrligare och godare (tycker jag) blir brödet.Brödet blir bättre om det får jäsa länge men långsamt.
Alltså, det finns inga negativa saker med att kalljäsa brödet. Du kan vara borta från hemmet en hel dag och ändå få ett fantastiskt bröd på bara 40 minuter.

Honungsbröd:
( Från boken surdegsbröd av Martin Johansson)

Dag 1 kväll:
100 g (1dl) Rågsurdegsgrund
300 g (3dl) Ljummet vatten
50 g (1 dl) rågmjöl
150 g (2/12 dl) rågsikt

Blanda allt till surdegen i en rymlig bunke, täck med plastfolie och låt stå varmt över natten.
Efter natten, ställ in i kyl
(Om du har surdeg redan färdig i kylen kan du ta direkt från burken. bara att plussa ihop hur mycket surdeg som behövs, då kan du hoppa över detta steget och gå direkt till steg 2)

Dag 2 Eftermiddag:
Surdegen från igår
60 g (2 msk)  honung
325 g (3 1/4 dl) vatten
500 g (8 1/2 dl) vetemjöl
300 g (5 dl ) rågsikt
20 g (1msk) salt
 3 g jäst (en liten liten bit)

Blanda allt utom salt och kör i 4 minuter. Tillsätt salt och kör i 4 minuter på hög hastighet.
Mjöla två jäskorgar eller lägg ner en handduk i ett durkslag och mjöla lätt. Dela degen i två delar Runddriv degen lite lätt (Vik degen inåt mitten tills du kommit varvet runt) Lägg på en handduk och in i kylen. Låt jäsa i ca 16-20 timmar.

Dag 3 morgonen:
Sätt ugnen på 275 i god tid. Lägg en plåt i mitten eller baksten och en oöm plåt längst ner.
Vänd upp bröden på antingen ett bakplåtspapper och sätt in dom i ugnen eller på en brödspade och sätt in de i ugnen. Placera några isbitar längst ner. Sänk temperaturen till 250 grader och låt stå i 15 minuter. Efter 15 minuter öppna ugnen var femte minut och om du vill sänk temperaturen till 225 grader. Låt stå i 30-35 minuter.


1 kommentar: