fredag 29 oktober 2010

Jag gjorde degen till mitt favoritbröd igår och tänkte att jag skulle pröva att jäsa i ca 24 timmar i kyl som vi gjorde på bageriet. Det gick inte. Fick slänga bröden. Så för mig gäller det mellan 16-20 timmar. Man får pröva sig fram. Våga göra misstag. Jag ska göra ett knådfritt bröd nu som jag låter jäsa i 1 timma i rumstemperatur och sen ungefär 10-13 timmar i kyl. Hoppas det funkar.
Jag har alltid gillar att läsa kokböcker. Jag läser kokböcker som andra läser serietidningar eller romaner. Jag får så mycket ideér och tips och det gillar jag! Jag har kommit på att det jag älskar att baka mest är de som är mest svårast och tar längst tid att göra. Ju svårare desto roligare och mer utmaning, och det gör inget om det blir fel.. Jag tycker det är så roligt att få vara med och se utvecklingen, hur de förändras och hur det reagerar på temperatur och jäsningstider. Hur utseendet förändras, hur degen känns efter x antal timmar och hur de växer så fint i ugnen. Ren njutning är det! Jag ska pröva att göra croissanter efter helgen. Det är så gott och det verkar så roligt att göra.
Här kommer ett recept på ett knådfritt bröd utan surdeg
(Martin Johanssons grund recpet)

Knådfritt frukostbröd
3-4 g (3 krm) jäst
300 g (3 dl) kallt vatten
390 g (6 1/2 dl) mjöl (jag kör vetemjöl, lite rågsikt och graham eller ungefär 90 g rågmjöl och resten vetemjöl)
6–9 g (1–1 1/2 tsk) salt(Ibland lite hackad torkad frukt tex fikon, aprikoser och russin)

Dag 1 kväll:
Rör ut jästen i vattnet och blanda resten av ingredienserna snabbt. Låt jäsa i rumstemperatur i ca 8-10 timmar (eller som jag gör, i rumstemperatur en stund sen in i kyl)

Dag 2 morgon:
Sätt ugnen på 275 grader. Placera en baksten eller plåt i mitten och en plåt längst ner. Häll försiktigt ut degen på ett mjölat bakbord. Runddriv degen lite lätt om du vill ha ett runt bröd och låt jäsa i ca 30 minuter i jäskorg. Eller gör små frallor och låt jäsa i ca 15 minuter. Sänk temperaturen till 250 och lägg in brödet med hjälp av bakspade eller skärbräda. Lägg några isbitar på nedersta plåten och låt stå inne om det är ett stort bröd i ca 30-35 minuter och små bröd 15-20 minuter. Efter 10 minuter öppna luckan var femte minut och om bröden får för mycket färg sänk temperaturen till 200 grader. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar