onsdag 20 oktober 2010

Bullar

Det är någonting speciellt med kanelbullar tillsammans med ett glas riktigt kall mjölk. Den ger en känsla av barndom, värme och kärlek. När jag var mindre vaknade jag ofta till doften av nybakta kanelbullar och jag kom ihåg hur lycklig jag blev varje gång. Jag åt tills magen gjorde ont. Nu är det annorlunda men lika mysigt.
Det är en konst att baka riktigt goda bullar. Vissa tycker att det är superlätt. Men det är inte svårt att göra fel. Antingen blir dom för hårt gräddade, för ljusa, för torra, för små, för stora. ja osv. Jag blir aldrig riktigt nöjd förän det blir helt perfekta. Kommer det någonsin bli det? Det vet jag inte, men jag har hela livet på mig att öva.   Mina bullar blir olika varje gång och resultatet blir tyvärr aldrig lika bra här hemma som hos mina föräldrar. Det blir faktiskt ofta en besvikelse här hemma. Varför vet jag inte. Min ugn lever kanske sitt egna liv?
Jag gillar att göra mina bullar lite större, som på café. Ofta blir färgen bra, men bullarna är inte klara inuti. Därför sätter jag in dom igen och på bara någon minut blir dom för torra. Jag har prövat att ha dom långt upp i ugnen, långt ner, längre tid med lägre temperatur, kortare tid med högre temperatur (som det står i recepten) men inget hjälper. Jag har också gjort degen lite lösare för jag vet om degen är för fast kan bullarna bli kompakta och eller torra. Övning ger färdighet antar jag.

Kanelbullar
24 stora eller 48 små bullar

50 g jäst
5 dl mjölk
150 g smör
2 tsk nymalen kardemumma
1 dl socker
1/2 tsk salt
14-15 dl vetemjöl

Kanelsmör:
100 g smör
2 tsk kanel
1 dl rårörsocker blandat med lite strösocker

Smula jästen och smält smöret, tillsätt mjölken och låt bli fingervarmt. Häll degvätskan över jästen och blanda.
Tillsätt socker, kardemumma salt och 13 dl mjöl. Låt gå i degblandaren. Tillsätt mer mjöl tills det släpper från kanten, inte helt. Låt gå ett par minuter på låg hastighet i degblandare sen 5 minuter på högre hastighet.
Låt jäsa i ca 40 minuter. Gör kanelsmöret så länge.
Dela upp degen i 2 delar
Kavla ut degen till en rektangel. skär bort ojämna kanter och tillsätt till nästa deg.
Tillsätt smöret och rulla ihop degen. Gör samma sak på nästa deg.
Om du rullar kanterna inåt först får du inte fula ytterkanter. 





































































































Lägg bullar på en plåt med bakplåtspapper, täck med en handduk.Låt jäsa ca 20 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med vispat ägg alt. mjölk. Strö på pärlsocker och grädda i ca 5-10 minuter i mitten av ugnen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar