söndag 10 oktober 2010




Det bästa med att vara här i finland är att få vara ute och promenera i naturen, få vara precis som man vill och göra allt i sin egen takt, inget skitsnack, inga måsten och inga tråkigheter. Varför kan det inte vara så här med jämna mellanrum? Jag åker hit alldeles för sällan och känner mig alltid riktigt utvilad och redo för riktiga livet när jag kommer hem igen. Det är så mycket lättare här än hemma. jaja, nu bakar jag surdegsbröd det är i alla fall roligt.
Som jag sa förut så älskar jag äpplen speciellt höstäpplen. Blandningen av mandelmassa, äpplen och kanel är helt fantastisk. Därför gjorde jag en äppelkaka med mandelmassa som tyvärr var i ugnen lite för länge (lurades av färgen) Skit i färgen, känn på kakan istället. Om den är för ljus, dra på högre temperatur i bara några minuter och nästan gång du gör kakan öka temperaturen från början.


Äppelkaka med mandelmassa
100 g mandelmassa
3 st ägg
1,5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
50 g smällt smör
  3-4 st äpplen
(kanel efter smak)

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Riv mandelmassan och blanda med ett ägg i taget. Blanda i sockret
Blanda vetemjöl, bakpulver ochvaniljsocker i en annan bunke och tillsätt det i äggsmeten.
tillsätt mjölk och smör.
 Skala och klyfta äpplena. Lägg hälften av äppelklyftorna i botten av formen.( Strö på lite kanel om du vill) häll 1/3 av smeten i formen och lägg på ett nytt lager med äpplen.. Täck med smeten och sedan lägg på de sista äpplen i ett fint mönster. strö på lite kanel. Grädda mitt i ugnen i ca 35 minuter. Pudra över florsocker och servera med vaniljsås.



Förutom baka har jag också varit och vandrat i veckan med min bror och hans sambo. As gött, vi tog med oss kaffe och kakor, grillade korv och drack en bärs. Riktigt trevligt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar