onsdag 27 oktober 2010

Baka

Jag har haft en riktig bakdag idag och det är så kul att bara baka en hel dag. Vi har gjort bröd. olika sortes bullar och skink, broccoli, fetaost paj. Min syster är här från Finland och hon gillar också att baka så det är ju toppen!  Det är så roligt att få träffa henne. Jag åker inte så ofta till Finland så jag blir alltid så glad när mina syskon kommer hit! Saknar dom så otroligt när dom åker hem igen.
Eftersom jag älskar mandelmassa och kanel ihop bestämde jag mig för att göra kanelbullar med mandelmassa. Trodde jag skulle bli helt förälskad i bullarna men föredrar faktiskt klassiska kanelbullar. Jag vet inte varför. Dessa bullarna blev lite sötare och jag tycker att kanelbullar inte ska vara allt för söta.
Jag gjorde även vaniljbullar som var helt fantastiskt goda. Denna bulldegen är lite annorlunda. Det är min systers recept. Vissa säger att ägg i bullar gör det mindre saftiga, vissa säger tvärtom. Jag tycker bulldegen var helt fantastisk just till vaniljbullarna. Kändes lite mer möra och smakrika. Lite som en bakelse.
Jag gillar egentligen inte halvfabrikat och avskyr helfabrikat. Undivker det så mycket som möjligt. Nu använde jag mig av ekströms marsan och den är inte i närheten så god som egen, så nästa gång ska jag inte vara så lat och göra egen marsan kräm istället. Jag har aldrig riktigt förståt mig på halvfabrikat.  Att göra saker själv är bättre för hälsan, miljön och det viktigaste: smaken. Desutom mycket mycket billigare och innehåller inte alla dessa e-ämnen. Jag ska försöka skriva lite mer recept på maträtter samt bakverk som är gjorde från grunden på ett snabbt och enkelt sätt!

Bullar
24 stora eller 48 små

50 g jäst
1 1/2 dl socker
2 tsk nymalen kardemumma
1 tsk salt
2 ägg
200 g smör
5 dl röd mjölk
13-15 dl vetemjöl

Kanelsmör:
150 g mandelmassa
3/4 dl rårörsocker
1 nypa vaniljsocker
1 1/2 msk kanel

Vaniljkräm:
1 påse ekströms marsan + 2-2,5 dl mjölk
socker och smör när bullarna svalnat


Smula jästen, Vispa ägget med kardemumma, socker och salt. Tillsätt mjölken som ska vara fingervarm. Tillsätt mjöl lite i taget. Efter ungefär 10 dl mjöl och när allt har börjats blanda tillsätt smöret och resten av mjölet. Låt degen vara lite lös men den ska ändå släppa ifrån kanterna. Jäs i ca 40 minuter.
Kanelsmöret: Blanda allt förutom mandelmassan.
Dela upp degen i två delar.
Kanelbullar: Kavla ut degen till en rektangel. Tillsätt kanelsmöret och riv mandelmassan över. Rulla till en rulle och skär 12 bitar eller mindre. Gör samma med nästa deg. Låt jäsa i ca 10-20 minuter. Pensla och strö på pärlsocker. Stäl in i ugn ca 10-13 minuter.
Vaniljbullar: Dela upp degen i 12 bitar och rulla dom till bollar, gör ett hål i mitten och med hjälp av sprits fyll hålet med kräm. Låt jäsa i ca 10 minuter. Pensla och ställ in i ugn 225 grader i ca 10-13 minuter. Gör samma med nästa deg.
Efter att bullarna svalnat något. Pensla med smält smör och rulla bullarna i strösocker.
'




Jag gjorde även levainfrallor som jag lät kalljäsa över natten. Istället för vetesurdeg hade jag nu rågsurdeg i och vetemjöl blandat med rågsikt. Jätte gott, syrlig och mycket saftigt bröd med en härlig skorpa.


2 kommentarer:

  1. WOW!!!! Dessa ser ju fabriksgjorda ut!

    SvaraRadera
  2. haha, det var på den tiden jag jobbade på bageriet. ;)

    SvaraRadera