lördag 30 oktober 2010

Bröd

Imorse var jag helt dödstrött och visste knappt vad jag höll på med men frukostfrallor blev det i alla fall.
Jag kalljäste i ca 12 timmar och bröden blev jätte bra, kanske lite för mycket frukt i så jag minskade i receptet nu. Jag ändrade om receptet lite för att jag tyckte att degen var alldeles för lös igår, jag kommer kanske ta ännu mer mjöl nästa gång, var lite svårt att göra fina frallor med en sådan lös deg. Men det gick. Här kommer receptet igen.

Kalljäsa frukostfrallor med frukt, frön eller helt naturell.
4 g jäst (3 krm)  
300 g (3 dl) kallt vatten
310 g ( 5 - 5 1/2 dl ) vetemjöl special
100 g (1 1/2 dl) rågmjöl
 6–9 g (1–1 1/2 tsk) salt
(100 g, 1 dl blandade torkade frukter)
(Frön att dekorera med)

Om man vill göra frallor, se till att mjöla bakbordet väl sedan viker du in kanterna till mitten så att det blir som ett litet paket. Dra ut degen försiktigt och dela degen på 3. dvs 3 avlånga bitar, sedan skär du 3 bitar på varje avlång bit, på så sätt får du små söta fyrkantiga frukostfrallor. Låt jäsa på bakplåtspapper (mjöla väl) i ca 15 minuter. Klart!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar