onsdag 6 oktober 2010

bröd

Jag sover alltid så gott här. Aldrig orolig, stressad eller uttråkad. Allt är liksom bara skönt och lugnt. Jag gör allt i min takt och blir så ompysslad! :)
Som ni kanske vet gillar jag bröd haha och efter 1 dag av inget att göra blev jag rastlös och bestämde mig för att baka ett bröd som jäser över natten. Så imorse blev det färskt bröd. Denna gången utan surdeg faktiskt, jag som älskar surdeg och egentligen inte vill baka utan surdeg blev glatt överraskad hur gott det kan vara med bröd utan också. Detta brödet är super enkelt t.o.m för er som aldrig bakat. Här i Finland finns det inte rågsikt så jag köpte ett fint siktat rågmjöl istället. Nu ska jag ut med hunden och njuta av solen och den kalla luften!


1 stort bröd
320-350 g vatten (3 - 3,5 dl)
4 g jäst (4 krm)
250 g vetemjöl special ( ca 4 - 4,5 dl )
140 g fint siktat rågmjöl (ca 2 - 2,5 dl)
6-9 g salt (1-1 1/2 tsk)
20 g honung ( 1 msk)
(Pumpakärnor att strö på)

På kvällen:
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt resten av ingredienserna . Du ska bara röra om så att allt blandas, inte knåda. ( degen ska vara lös men inte rinnig) Om du vill använda mer rågmjöl istället för vetemjöl måste du öka vattenmängden en aning. Täck bunken med plastfolie och handuk och låt stå i rummstemperatur i 8-10 timmar



På morgonen:
Sätt ugnen på 275 grader. Placera en plåt i mitten och en oöm plåt längst ner. Skrapa ut den lösa degen på ett mjölat bakbord. Här har du två alternativ.
1 )Om du vill göra ett stort bröd gör du såhär:
Rundriv degen lite lätt två varv dvs ta tag i degen och tryck till mitten tills de gått två varv och lägg sedan degen antingen i en mjölad jäskorg eller på en handuk där du senare viker handuken till ett litet paket.
2 ) Om du vill göra frallor så dra ut degen till en kvadrat vik ihop degen en gång och om du vill pensla med vatten och pumpakärnor.
Låt jäsa i ca 40 minuter.


Stora brödet  vänder du på, på en skärbräda eller plåt med bakplåtspapper och sedan in i ugnen på den varma plåten. Frallorna skär du i 8-10 bitar. Sätt 3-4 isbitar på den nedersta plåten, sänk värmen till 250 grader. Efter 10 minuter vädra ugnen då och då så du får en fin skorpa. Om du tycker att brödet får för mycket färg sänk temperaturen. Det stora brödet ska stå inne melllan 30-40 minuter och de små 15-20 minuter. Efter 30 minuter kan du ta temperaturen på de stora brödet. Det ska vara 98-99 grader när det är klart.


 Servera med smör och aprikosmarmelad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar