fredag 1 oktober 2010

baguetter

Nu har jag äntligen bokat en resa till Finland, jag blir borta i 10 dagar, det ska bli så jäkla skönt. Hela dagen har jag kommit på bortförklaringar så att jag slipper städa haha.
Igår satte jag en levaindeg. Den jäste i ca 16 timmar och blev jätte bra! Saftiga, syrliga och med en riktigt god skorpa. Jag tog surdegen direkt från burken fast jag matat den i söndags. Att nåt så gott kan vara så enkelt.
Nu har jag experimenterat lite hur jag ska göra bröden i finland när jag inte har en degblandare. Ska försöka att göra ett knådfrittbröd med vetesurdeg som får jäsa i 8-10 timmar i rumstemperatur. Om detta inte blir bra ska jag göra samma sak fast jäsa i ca 18 timmar i kyl och då kommer jag vika degen två gånger första gången direkt efter att allt blandats sen efter 45 minuter igen. Hoppas det funkar. Mitt solrosbröd som jag gjorde i måndags var inget fel på men det fanns en liten konstig smak, kanske var surdegen för sur? eller så hade jag för mycket solroskärnor i.
Det är förövrigt fruktansvärt tråkigt att inte jobba igen. Har mindre tid för saker nu när jag är arbetslös än när jag jobbade. Konstigt va?
Jaja nu ska jag städa. Här kommer några bilder på mina baguetter


Så här ska degen se ut när den är klar för jäsning. Den ska vara blank och ljus och när du drar i degen ska den inte gå i sönder. Du kan också göra ett glutentest genom att ta en bit av degen och rulla den till en liten boll sen försiktigt dra ut degen. Om det blir tunt, nästan genomskinligt betyder det att det finns glutentrådar och den är redo för jäsning.

Efter att jag vikt degen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar