onsdag 13 oktober 2010

Kaffe och nybakt bröd....Finns det något bättre? Jag njuter alltid när jag får en ordentligt, god och hemmagjord frukost. Frukost är den bästa måltiden på dygnet! Imorgon är det dags för att åka hem. Vet inte om jag är glad eller ledsen. Jag som är så flygrädd också. Usch. Det ska i alla fall bli skönt att få lägga sig i min pojkväns famn en stund! :)
För er som inte har en degblandare hemma men som vill baka ett gott och saftigt surdegsbröd har jag en lösning. Eller inte jag, Martin Johansson som skrivit boken "Surdegsbröd" och "enklare bröd" har en lösning. Den boken rekomenderar jag starkt till er alla. Boken "enklare bröd" är fantastiskt bra för nybörjare. Ja i alla fall det enda du behöver göra är att blanda alla ingredienser snabbt, sedan vika degen vid 3 olika tillfällen så att glutentrådar bildas och degen får spänst. Sen är det klart. Jo, det tar ju ett tag att göra, ca 5 timmar. Men på en regning söndags förmiddag när allt känns grått och tråkigt, varför inte baka bröd? Nybakt bröd, en kopp te och en bra film med sina närmaste. Låter inte det helt underbart? Det tycker i alla fall jag!!


Levain på rågsurdeg
På kvällen:
30 g rågsurdegsgrund (2 msk)
120 g vetemjöl special ( 2 dl)
100 g ljummet vatten ( 1 dl)

Rör ihop allt, täck med plastfolie eller lock och låt jäsa ca 8 - 10 timmar, gärna varmt


På morgonen:
Surdegen från igår
5 g färsk jäst
200 g kallt vatten (2 dl)
300 g vetemjöl special (5 dl)
6-9 g salt (1-1/2 tsk)

Blanda ut jäst och vatten i surdegen från igår och tillsätt resten av ingredienserna. Rör snabbt tills allt blandats ordentligt. Låt vila i 45 minuter.
Doppa handen i vatten och ta tag i degens kant, dra ut degen lite och vik in den mot mitten. Ta tag i nästa kant och in mot mitten. Gör detta tills du gått varvet runt. Det här momentet gör du 3 gånger med 45 minuter mellanrum. När du vikt degen en tredje gång låt jäsa i en timma.
Strö rikligt med mjöl på bordet (om du har jäskorg) annars strör du på en bakhanduk. Skrapa försiktigt ut degen ur bunken och dra ut den till en kvadrat. Vik sedan in degenskanter mot mitten. Vänd så att skarven hamnar neråt. Vi ihop handuken eller lägg över den till jäskorgen. Låt jäsa i ca 1 timma.
Sätt ugnen på 250 grader. Placera en plåt i mitten och en oöm plåt längstner.
Vänd över degen på ett bakplåtspapper. Låt pappret med brödet glida in med hjälp av en skärbräda eller bricka lägg några isbitar på den nedersta plåten. Efter 15 minuter vädra ugnen. Vädra var femte minut. Låt stå inne ca 30-40 minuter. Om du tycker att den får för mycket färg är det bara att sänka temperaturen. Ta ut brödet och låt svalna på galler.



1 kommentar:

  1. sköna bilder, cool den med ringen på..
    lycka till med bloggen

    mvh sebbe

    SvaraRadera