tisdag 5 februari 2013

Proteinbröd

Jag kan inte förstå människor som kan leva helt utan bröd. Det finns ju inget godare än frukost med nybakt bröd och kaffe. Tänk er en surdegsfralla, knaprigt, segt och ihåligt bröd med lagrad ost och en stor latte. Kan det bli bättre? 
Mitt nya favoritbröd är mitt nyttiga proteinbröd. Eftersom jag är en sådan brödfantast vägrar jag ta bort det från min kost men väljer istället att äta ett lågkolhydratsbröd på vardagar och lyxa till det på helgerna

Proteinbröd 

2 ägg
1/2 dl äggvita ( går bra med ett extra ägg )
200 g kesella / kvarg
1 msk olja
1,5-2 dl vatten
1/2 dl fiberhusk
1/2 dl mandelmjöl
1 dl havregryn
1 dl graham/dinkel
1/2 dl soja mjöl
1 dl bovetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1/2 dl sesamfrön
0,75 dl solrosfrön
1 dl linfrön (krossade)
1/2-1 tsk havssalt

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg,kvarg, olja och vatten. Blanda de torra ingredienserna för sig. 
Klä en avlång sockerkaksform med bakplåtspapper. 
Blanda ihop allt och klicka ut i formen. Grädda i ca 35-40 minuter. 
Njut!!



3 kommentarer:

  1. Fantastisk oppskrift, helt klart den nye favoritten hos oss :) Tusen takk :)

    Med vänlig hälsning,
    Vibeke

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra
    Kram Elina

    SvaraRadera
  3. Gjorde en uträkning på denna, fick det till totalt:
    1959 Kcal
    99,5g Protein

    Min fundering är om det blir en limpa, och ungefär hur många skivor du fick ut ur den?
    Mvh

    SvaraRadera