lördag 11 september 2010

Surdeg

Jag älskar surdeg. Jag älskar doften av surdeg, smaken av surdeg och hur den ändrar utseende dag för dag. Surdeg är helt fantastisk. Den kan göra underverk. Jag har matat mina surdegar varje dag nu i 3 dagar för att doften varit så jäkla stark. Rågsurdegen har luktat som en blandning av sprit och ättika. Det betyder att den är för sur och då ska man helst inte baka med surdegen. Så jag har matat dom nu med mjöl och vatten. Mycket mer mjöl än vatten. Det ska nästan vara som en lös deg då håller surdegen sig stark och du slipper mata den varje dag. Min vetesurdeg vilade länge men imorse när jag kom in i köket och skulle förbereda brödbaket låg det surdeg överallt. Min surdeg bara exploderade. Nu lever den som bara den.

Surdegen i morse
Surdegen i morse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar